23 augustus: Springkussenfestival

De Oranjevereniging van Oegstgeest viert dit jaar haar 100 jarig bestaan. Als afsluitende activiteit in dit lustrumjaar wordt er in De Kempenaerstraat een groot springkussenfestival georganiseerd. Op zondag 23 augustus wordt de straat vanaf de zijde van de Warmonderweg tot aan de zijde van de Geversstraat vol gezet met luchtkussens.

Op de kussens kan worden gesprongen en geklauterd. Sommige kussens zijn meters hoog, er zijn kussens die alleen met behendigheid kunnen worden genomen en er zijn kussens die onherroepelijk leiden tot een nat pak. Op het plein rondom de Terweeweg wordt een aparte hoek ingericht voor de allerkleinsten. Dicht bij die kussens wordt ook een bar met terras ingericht. De keuze aan kussens is groot. Kinderen kunnen aan het festival deelnemen door bij één van de verkooppunten een armbandje te kopen. Daarna kunnen zij naar hartenlust en onbeperkt van de verschillende kussens gebruik maken.

Bij alle kussens staan vrijwilligers die de deelnemers in goede banen leiden. De vrijwilligers zijn herkenbaar aan hun oranje T-shirt. Voor de kinderen gelden een aantal regels. Zo mogen zij niet met schoenen aan op de kussens springen en moeten zij de aanwijzingen bij de kussens opvolgen. Het gebruik van slippers om de afstanden tussen de kussens af te leggen wordt aanbevolen. En omdat er ook kussens zijn met water, en andere met water en zeep, is het verstandig om zwemkleding en handdoeken mee te nemen.

Voor de ouders is er ook van alles te doen. Zo is er bij het Terweeplein een terras en zijn er op deze dag een heleboel winkels geopend. Verschillende winkeliers hebben van deze dag een koopzondag gemaakt en een aantal winkeliers zorgt zelfs voor speciale aanbiedingen. De winkeliersvereniging Oegstgeest Actief draagt ook haar steentje bij aan deze middag evenals het evenementenbedrijf Moonen uit Waalwijk.

Wethouder van sport, Eric Mackay komt het springkussenfestival openen. De opening is om 13.00 uur, het einde van het festijn is om 17.00 uur.

Geplaatst in 100 jaar, 2009, Nieuws, Springkussenfestival.