Oranjevereniging lidmaatschapspas 2011 van aardappelzetmeel

Uit handen van voorzitter Joop Verdonk ontving (milieu)wethouder Lia de Ridder (Progressief Oegstgeest) de nieuwe lidmaatschapspas van de Oranjevereniging Oegstgeest. Een bijzondere pas, het belangrijkste ingrediënt is namelijk aardappelzetmeel.

Tegenwoordig worden miljoenen pasjes op creditcard formaat gemaakt van gelamineerd PVC. Belastend voor het milieu en daarom heeft de Oranjevereniging dit jaar gekozen voor het ECOpas® concept. Passen van dit type zijn composteerbaar, worden gerecycled of zijn gemaakt van recyclet materiaal.

Deze pas van de Oranjevereniging wordt geheel gemaakt van aardappelzetmeel uit de afvalstroom van Nederlandse patatfabrikanten. Tijdens het productieproces van een aardappel naar patat komt afvalwater vrij. Uit dit zogenaamde waswater wordt zetmeel gefilterd waarvan granulaatkorreltjes worden gemaakt die de grondstof vormen voor deze unieke ECOpassen®.

De Oranjevereniging kiest juist nu voor dit concept omdat zij wil aansluiten bij het groene karakter van ons dorp. Ook tijdens de verschillende evenementen op en rond Koninginnedag speelt het milieu een grote rol.

“Initiatieven zoals de milieuvriendelijke lidmaatschappas van de Oranjevereniging juich ik toe. Alle kleine beetjes helpen om het milieu minder te belasten.” Aldus wethouder Lia de Ridder.

Geplaatst in 2011, Nieuws.