Deze week: terug naar 1930. Toen vonden de Koninginnedagfeestelijkheden plaats op 5 september, omdat het in verband met de 50e verjaardag van koningin Wilhelmina erg moeilijk bleek om ‘vermakelijkheden te verkrijgen’.

Wederom werd het veld naast de Willibrordschool aan de Rhijngeesterstraatweg een ‘terrein des vermaaks’ met een ponybaan, een luchtschommel, een hoofd van Jut, een koek- en palingkraam, een wagen met vruchten en de Harmonie van de Blauwe tram. Aan het eind van de avond was er vuurwerk. Je moest voor dit terrein wel toegangskaartjes hebben. De jongeren hadden daarvoor een oplossing bedacht door ze over de sloot te gooien, waardoor anderen gratis het land op konden. In 1930 werd de heer Gerrevink benoemd tot nieuwe burgemeester van Oegstgeest. Deze berichtte: ‘Naar aanleiding van Uw schrijven ddo 27 dezer (juni 1931, red.) bericht ik U, dat ik de mij ten deel gevallen onderscheiding op hoogen prijs stel, en dat ik het beschermheerschap van de Oranjevereeniging Oegstgeest gaarne aanvaard’. (wordt vervolgd).