gehoord.jpg
Oorlog. Een halfjaar voordat de Duitsers ons land in mei 1940 binnenvielen, kon de Oranjevereniging niet meer zelfstandig functioneren, omdat enkele bestuursleden waren gemobiliseerd.

Er werd samengewerkt met de afdeling Ontwikkeling en Ontspanning van het Militair Gezag waarbij activiteiten werden ontplooid voor de Gele Rijders.   ‘Door de Duitse bezetting werd na de capitulatie van ons land de Oranjevereniging ontbonden, waarbij het kasgeld, de administratie en het materiaal moesten worden ingeleverd. Daar was door het OV- bestuur al op gerekend door het materiaal door te verkopen aan de heer De Rooy die veel van de materialen vervaardigd had’, aldus de annalen. Slechts een deel van het kasgeld en het laatste notulenboek, dat in 1937 in gebruik was genomen, werden ingeleverd. De rest ‘dook onder’. Ook tijdens de donkere oorlogsjaren hielden de bestuursleden contact met elkaar en bleek er ruimte te bestaan om Oranjemateriaal, zoals een foto en een gedicht, bij gelegenheid van de verjaardag van prinses Beatrix te verspreiden. Het zou vijf lange jaren duren eer Holland, na een macabere hongerwinter waarin velen het leven lieten, werd bevrijd. Op 8 mei 1945 herplantte de oudste inwoner van Oegstgeest, de heer L. Schouten, de vrijheidsboom op het kruispunt Prins Hendriklaan-Koninginnelaan. Deze staat daar nog in volle glorie als tastbare herinnering aan ‘Oegstgeest in bange dagen’.