Met 2009 zijn wij aangeland in het jubileumjaar van de Oranjevereniging die in 1909 werd opgericht. Wij gaan door met een terugblik over die periode.

Een duik in het verleden levert ons op dat tijdens de wereldoorlog 1914-1918 de vereniging geen activiteiten ondernam. In 1919 werd echter danig feestgevierd. Toen was het al ‘in’ om gratis krentenbollen aan te bieden. Dit werd enkele jaren terug, voor de aanvang van de aubade, in ere hersteld. In 1920 bestond de traktatie uit speculaas, krentenbroodjes, limonade, ijsco’s en kwallen. Wat er met kwallen bedoeld werd, weten wij niet. Wie het ons kan uitleggen, mag het zeggen. Het jaar 1921 bracht consternatie tijdens het ringrijden, toen een auto door de politie was doorgelaten, die op een van de rijtuigen inreed. Daardoor schrok het paard en kwam met koets en al in een droge sloot van Endegeest terecht. Het liep door krachtdadig optreden goed af. In 1923 werd het 25-jarige regeringsjubileum van koningin Wilhelmina in Oegstgeest luisterrijk gevierd. Toen verscheen, op oranjepapier gedrukt bij Electr. Drukkerij Duyverman, het eerste programmaboekje, gratis voor de leden. Niet-leden konden het voor 10 cent kopen. Er was een kinderoptocht, kermis, een bloemencorso, een fakkeloptocht en er werden volksspelen gehouden. Aan de Dorpsstraat werd een erepoort opgericht en veel woningen waren versierd. Kosten dezes: ruim 4.500 gulden. Daardoor ontstond een nadelig saldo van rond 150 gulden, voor die tijd een flink bedrag. (wordt vervolgd).