Honderd jaar Oranjevereniging (4)

gehoord.jpg
Na het eerste enthousiasme bij de oprichting van de Oranje Vereniging in 1909 liep het aantal leden terug. Daardoor tekende zich in 1912 een kastekort af van 4 gulden en 3 cent.

Het programma voor de viering op 31 augustus 1912 week weinig af van dat van 1911. Het beperkte zich tot een aubade voor het raadhuis, een onthaal van de kinderen in het Witte Huis met een goochelvoorstelling, een optocht naar het ‘gesticht’ Duinzicht, ringrijden en een concert in het Wilhelminapark. In 1913 werd afgeweken van de viering van het Koninginnefeest op 31 augustus. Dat werd verschoven naar de 3e september: de dag van het eeuwfeest van de Nederlandse onafhankelijkheid. Het aardige is dat onderdelen van de feestviering toen nu nog ieder jaar terugkeren op het programma: ringrijden, touwtrekken en tonknuppelen. Het avondfeest werd gevierd in het Wilhelminapark met een ‘concert aan de vijver’. In latere jaren verdween die vijver, maar herstel daarvan in de oude staat zou het park beslist een authentieker aanzicht geven; misschien wel een leuk ‘eeuwfeestgeschenk’. (wordt vervolgd).

Bron: Oegstgeester Courant

De rest van deze serie leest u hier.

Geplaatst in 100 jaar Oranjevereniging door Antoon Koch en getagd met , , , , , .