Vlaggenprotocol

Klik voor grote fotoDe Nederlanders die een vlag in huis hebben, en dat zijn er in Oegstgeest heel veel, gebruiken deze vaak op 30 april (Koninginnedag) en op 4 en 5 mei. Het kan voorkomen dat men ook vlagt om aan te geven dat zoon of dochter geslaagd is, of om een andere feestelijke reden. Het zal u misschien verbazen, maar er zijn richtlijnen om de vlag uit te steken, het zogenoemde vlaggenprotocol.

Foto Wil van ElkOmdat wij wel eens een vlag vele dagen (en nachten) achtereen uit zien hangen en omdat er ook wel eens ‘verkeerd’ wordt gevlagd, geven wij u hier graag richtlijnen wanneer en hoe u de vlag dient te gebruiken.

De Nederlandse vlag mag van een half uur na zonsopgang tot een half uur na zonsondergang aan een vlaggenstok worden uitgestoken. Als één van de hieronder genoemde data op een zondag valt, dan moet op de datum tussen haakjes te worden gevlagd.

• 31 januari (1 februari) verjaardag H.M. de Koningin
  • 27 april (28 april) verjaardag prins Willem-Alexander
  • 17 mei (18 mei) verjaardag prinses Máxima
  • 30 april (29 april) Koninginnedag
  • 4 mei Nationale dodenherdenking. Vlag halfstok vanaf 18.00 uur tot zonsondergang
  • 5 mei Bevrijdingsdag. Vlag (zonder wimpel) in top.

Het hijsen van de vlag met Oranjewimpel moet alleen gebeuren op Koninginnedag en op de verjaardagen van de leden van de Koninklijke familie. Op de andere vermelde data wordt geen oranje wimpel gebruikt. Wanneer u wilt vlaggen vanwege een heugelijke gebeurtenis in de familie, houdt u dan ook aan het vlaggenprotocol. Laat de vlag niet dagen achtereen in weer en wind hangen.

Geplaatst in Uncategorized.