Honderd jaar Oranjevereniging (6)

gehoord.jpg
Het Oranjefeest in Oegstgeest trok, en trekt nog steeds, velen van buiten de gemeente. Daartussen zaten in 1928 al de ‘lieverdjes’ die voor de nodige heibel zorgden.

Ze veroorzaakten tijdens het avondconcert op 31 augustus de nodige wanordelijkheden in het Wilhelminapark. Het leidde ertoe dat dit concert in 1929 werd verplaatst naar een feestterrein naast de Willibrordschool aan de Rhijngeesterstraatweg. Daar reageerde een Oegstgeester echtpaar verontwaardigd op de ledenwerving: toegang tot het feestterrein kostte 1 gulden, ofwel de contributie voor het lidmaatschap van de vereniging. ‘Ledenwerving kan wel op een meer waardige wijze’, zo schreef de echtgenoot in deze krant.
De radio was in 1929 nog lang niet in alle huishoudens aanwezig. Dus bood de heer Van Ingen Schenau van Het Witte Huis de leden van de Oranjevereniging aan op om 10 januari 1929 ‘per radio te horen die hulde die gebracht werd in de Groote Kerk te ‘s-Gravenhage aan de Koningin-Moeder bij haar zeventigste verjaardag. Daarvan werd graag gebruikt gemaakt door de Heeren Burgemeester, het bestuur van de Oranje-Vereeniging en vele leden die door hunne tegenwoordigheid bewijzen van hun sympathie wilden geven aan deze edele vrouwe’. (wordt vervolgd).

Bron: Oegstgeester Courant

De rest van deze serie leest u hier.

Geplaatst in 100 jaar Oranjevereniging door Antoon Koch en getagd met , , , , , .