gehoord.jpgIn 1947 begonnen in Indonesië de ‘politionele acties’, gericht tegen de troepen van de Republiek Indonesië. Er dreigde in Nederland een mogelijke regeringscrisis, eventuele stakingen en het intrekken van politieverloven. De bestuursleden van de Oranjevereniging waren unaniem van mening dat in deze situatie de Oranjefeesten niet konden doorgaan; dit mede op verzoek van Koningin Wilhelmina er vanaf te willen zien.

Alle raambiljetten, folders en programmaboekjes gingen de vuilnisbak in en het enige wat doorgang vond, waren de kindervoorstellingen in het patronaatsgebouw.

Er was voor het bestuur werk aan de winkel voor wat het jaar 1948 betreft. Het 50-jarige regeringjubileum van Koningin Wilhelmina stond op het programma en de overdracht van de troon aan Prinses Juliana. Op 16 februari 1948 installeerde burgemeester Baumann maar liefst tien commissies die tot taak kregen het gouden regeringsjubileum van de koningin goed te doen verlopen. Het mondde uit in een feestweek die van 28 augustus tot en met 5 september werd gehouden en waarvoor de directeur gemeentewerken, de heer Hoekstra, een openluchtspel had geschreven dat voor Kasteel Oud-Poelgeest werd opgevoerd. Er werd een winkelweek georganiseerd, er was een lunapark op de Endegeesterstraatweg, een kinderoptocht, een hinderniswedstrijd en er waren concerten. Het kon niet op. Op maandag 6 september werd de troon overgedragen aan koningin Juliana. Dit ging in de gemeente gepaard met een sportfeest op het ASC-terrein. Opmerkelijk dat de Oranjevereniging in 1948 1.200 leden telde bij minder dan de helft van de bevolking van de gemeente thans. Dit ligt nu, in 2009, op 1.050 leden.

Een goede reden om de Oranjevereniging een jubileumgeschenk aan te bieden in de vorm van een nieuw lidmaatschap. Minimum contributie: € 7,50.