gehoord.jpgIn 1945 werd de bevrijding van de Duitse bezetter uitbundig gevierd. De Oranjevereniging coördineerde dat jaar vele feestelijkheden en organiseerde een grote optocht waaraan werd deelgenomen door de binnenlandse strijdkrachten en inwoners van Oegstgeest.

Er werden door de vereniging dankdiensten georganiseerd.  Toen nog opmerkelijk als: ‘Voor iedere kerkelijke richting apart werd een eigen dienst gehouden’. Er werd een herdenkingscomité opgericht dat geld inzamelde voor een oorlogsmonument. Voorafgaande daaraan werd  een steen geplaatst aan de Koninginnelaan waar op 8 mei 1945 de vrijheidsboom was geplant.

Het werd als fantastisch ervaren op 31 augustus in volle vrijheid het Oranjefeest te kunnen vieren. Na de aubade, waaraan twee koren en een muziekgezelschap deelnamen, trok een grote kinderoptocht door de gemeente. Leerlingen van de Gevers Deutz-kleuterschool voerden het sprookje ‘Zwaan kleef aan’ op.  De traktatie voor de kinderen bestond uit ‘een warme maaltijd waarvoor clandestien een koe was geslacht’. Vanaf de Terweeschool startte een optocht met versierde fietsen. Het ringrijden was terug van weggeweest en de brandweer zorgde ‘s avonds laat voor een licht- en waterfestijn aan de Hofdijck. Van het een en ander uit die tijd hebben wij destijds eens een smalfilm mogen aanschouwen. Onze vraag: bestaat deze film nog en, zo ja, waar is deze gebleven?