‘In 1938 werd de naam van Oranje-Vereniging gewijzigd in Oranjevereniging’, meldden de perfect bijgehouden notulen nog eens extra, hoewel het alleen om een verbindingsstreepje ging.

et was de laatste grote koninginnedagviering in Oegstgeest voor het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog. Veel intenser en grootser dan anders, mede wegens de viering van het 40-jarige regeringsjubileum van koningin Wilhelmina. Er werd een fotowedstrijd georganiseerd ten behoeve van een album dat werd aangeboden aan het gemeentebestuur. Benieuwd om te kijken of dit, intussen historische, album nog bestaat. ‘s Middags trok een ‘marsch van de 6e regiment Veld Artillerie met een muziekkorps te paard’ door het dorp. Op het ASC/terrein werd een ‘landsspel’ opgevoerd, getiteld ‘Oranje zij ons aller woord’. En  de ringrijderij werd in ere gehouden.

In 1939 verzocht koningin Wilhelmina om af te zien van de festiviteiten wegens de dreigende oorlogsituatie. Het programmaboekje in Oegstgeest lag al klaar met onder andere een optreden van het toentertijd zeer populaire radiokinderkoor onder leiding van Jacob Hamel. De vereniging hield zich aan het verzoek. Een dag later, op 1 september, viel Duitsland Polen binnen. Ruim negen maanden daarna was Nederland aan de beurt. Op 9 mei 1940 vond in het parochiehuis aan de Kerklaan, naast de H. Willibrordkerk, nog een feestavond plaats voor de Gele Rijders die tijdens de mobilisatie van 1939 in Oegstgeest lagen ingekwartierd