Gouwe Vriend voor de Oranjevereniging

ovo_degouweOEGSTGEEST – Chris Schollaart, uitbater van het enige Oegstgeester café mag zich Gouden Vriend van de Oranjevereniging noemen. Hij sponsort één van de meest traditionele evenementen op Koninginnedag: het Tonknuppelen. De overeenkomst werd beklonken door de overhandiging van een authentieke Oranjeverenigingsjaal.
Tonknuppelen staat al bijna honderd jaar op het Oegstgeester Koninginnedagprogramma. Deelnemers gooien met een houten knuppel op een opgehangen ton. In de ton bevind zich een pingpongballetje. Degene die de ton zo raakt dat het balletje eruit valt wint een geldprijs en een presentje van De Gouwe. Op de Hofdijck zijn er drie banen waarop kan worden gegooid.

IMG_8888Het evenement kent een ietwat lugubere oorsprong. In de achttiende eeuw was het evenement ook al bekend, maar dan onder de naam ‘Katknuppelen’. In plaats van een pingpongballetje bevond zich in de ton een levende kat. De bedoeling was de kat levend te bevrijden, maar dit lukte helaas niet altijd. Aan het einde van de achttiende eeuw werd het volksvermaak omgedoopt tot het minder dieronvriendelijke Tonknuppelen. Dit overigens zonder politieke druk van een Dierenpartij.

Chris is een van de groeiende lijst ondernemers die de Oranjevereniging ondersteunen bij het organiseren van een aantrekkelijk en afwisselend Koninginnedagfeest in Oegstgeest. In de aanloop naar het jubileumjaar 2009 – de Oranjevereniging bestaat dan honderd jaar – is steun van ondernemers hard nodig. Klik hier voor meer informatie.

Geplaatst in 2007, De Sjaal, Nieuws.